Post

Jakie są różne rodzaje Crowdfundingu, typy inwestorów i platformy?

Zagadnienie crowdfundingu staje się coraz bardziej popularne. Obecnie istnieje kilka jego rodzajów: charytatywny, crowdvesting, królewski, finansowanie narodowe lub crowdlanding, model kickstarter i stakeholders crowdfunding. Przeanalizujmy każdy z nich bardziej szczegółowo.

  1. Dobroczynność to altruistyczny akt wolnej woli polegający na dawaniu pieniędzy bez nadziei na ich zwrot. Jest on popularny w projektach społecznych, politycznych i medycznych. Najbardziej znane platformy charytatywne to www.betterplace.org/de, www.respect.net/ oraz www.tabletochki.com.ua. Do 2012 roku ten kierunek był najpopularniejszym rodzajem crowdfundingu.
  2. Obecnie największą popularnością cieszy się modelKickstarter. Okazał się on skutecznym narzędziem zbierania pieniędzy na dowolny projekt. Główną cechą charakterystyczną tego modelu jest to, że pieniądze są przekazywane w zamian za wsparcie lub zwrot niefinansowy. Może to być płyta gramofonowa, bilety na koncert, autograf lub cokolwiek innego, co autor projektu może podarować. Zabronione jest przekazywanie wynagrodzenia finansowego za sponsoring. Największym sukcesem platformy kickstarter jest www.kickstarter.com. Do tej pory zebrano na niej ponad 2 miliardy dolarów.
  3. Crowdvesting jest częścią crowdfundingu. Jego główną cechą charakterystyczną i różnicą jest istnienie wynagrodzenia finansowego dla sponsora. Wyróżnia się takie formy crowdfundingu jak: royalty, crowdlanding oraz stakeholders crowdfunding.
  4. Model royalty zapewnia bonusy niefinansowe oraz procentowy udział w przychodach z projektu dla sponsora. To podejście jest popularne w sferze muzyki (SonicAngel), tworzenia gier (LookAtMyGame), filmów, itp.
  5. Crowdlanding zapewnia wyższe oprocentowanie dla inwestorów, a także może udzielać pożyczek w wielu różnych sferach działalności. Pożyczkobiorca wygrywa, ponieważ otrzymuje pieniądze po niższych stopach procentowych. Zaletą tego typu crowdvestingu jest to, że istnieje konkretny plan zwrotu pieniędzy inwestorom. Źródłem finansowania jest tylko osoba prywatna. Innym rodzajem crowlandingu jest finansowanie społecznościowe. Zapewnia ono nominalną wartość oprocentowania lub wręcz je wyklucza. Głównym celem takiego modelu finansowania jest pomoc osobom potrzebującym w krajach rozwijających się. Największym przedstawicielem tego modelu jest platforma KIVA. Największa brytyjska platforma crowlandingowa, Funding Circle, pomogła pozyskać ponad 250 mln dolarów od osób prywatnych. Niemniej jednak liderem rynku jest amerykańska platforma Lending Club.
  6. Stakeholders crowdfundung to najbardziej postępowa forma crowdfundingu, w której inwestor otrzymuje część majątku, akcje firmy, dywidendy, prawo głosu na zgromadzeniach akcjonariuszy. Ta metoda pozyskiwania pieniędzy szybko rozwija się w Europie. Dobrym przykładem udanej platformy crowdfundingu udziałowców jest brytyjski projekt Seedrs. We Włoszech ta metoda finansowania startupów jest zalegalizowana, co daje jej większe szanse na sukces.
W połączeniu z zadaniami społecznymi i niekomercyjnymi, crowdfunding ma ogromny potencjał, aby stać się alternatywną formą finansowania biznesu na wczesnych etapach jego rozwoju.