Jak załatwić sprawę w urzędzie
Właśnie ruszył opracowany przez rząd projekt „Obywatel”. To właśnie dzięki niemu wszystkie sprawy w urzędach mamy załatwiać nie tylko szybciej, ale również lepiej i bez niepotrzebnych nerwów. Jak? Wszystko za sprawą zmiany, jaka zaszła w komunikacji na linii urzędnik – obywatel.
To dzięki programowi urzędnicy mają komunikować się z obywatelami w sposób prosty i przyjazny. Przyjęto zalecenia, aby informacje były przekazywane przez uczestników w sposób prosty, jasny i przede wszystkim zrozumiały dla odbiorcy. Aby cel ten został osiągnięty, na program „Obywatel” składają się trzy elementy: -portal; -infolinia; -podręcznik dla urzędników.
Główną częścią jest portal internetowy, który znajduje się pod adresem www.obywatel.gov.pl. Udostępnionych jest na nim przeszło sto kart, które dotyczą najbardziej popularnych usług, jakie administracja oferuje obywatelowi. Odnoszą się one do takich kwestii, jak: -meldunki; -zasiłki rodzicielskie; -śluby; -rozwody; -zgony; -świadczenia rehabilitacyjne; -rejestracja pojazdów. Tyczą się one również kwestii związanych z podatkami, a nawet służbą wojskową. Niebawem mają też pojawić się następne karty, które będą dostarczały kolejnych informacji. Serwis stanowi część projektu informatycznego pl.ID. Przeznaczono na niego przeszło dwieście trzydzieści sześć milionów złotych z Funduszy Europejskich.
Ci, którzy preferują jednak bezpośredni kontakt z urzędnikiem, mogą zdecydować się na skorzystanie ze specjalnej infolinii. Wystarczy zadzwonić pod numery telefonu „Informacji dla Obywatela”, aby szybko dowiedzieć się gdzie i w jaki sposób można załatwić naszą sprawę. Obecnie system działa na poziomie kancelarii premiera. Infolinia centralna działa pod numerem 222 500 115. W planach jest utworzenie trzydziestu trzech osobnych numerów działających w ministerstwach oraz urzędach wojewódzkich. Obecnie funkcjonuje już specjalna infolinia uruchomiona w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Aby uzyskać niezbędne informacje, wystarczy zadzwonić pod numer telefonu 222 500 135. Oczywiście w godzinach urzędowania. Wytyczne językowe dla urzędników W ramach omawianego projektu mają powstać również publikacje, które będą wyjaśniały urzędnikom w jaki sposób trzeba rozmawiać z obywatelem. Pierwszą z nich jest „Komunikacja pisemna”. Jej celem jest zachęcenie urzędników do tego, aby w pismach, które trafiają do obywateli, stawiali na prosty język. Wszystko oczywiście po to, aby osoba, która czyta pismo z urzędu, nie miała problemu ze zrozumieniem o co w nim chodzi.