Post

4 sposoby na zwiększenie utrzymania pracowników w świecie po upadku komunizmu

Chociaż możemy mówić o świecie "post-Covid", dzieje się tak tylko dlatego, że najgorszy okres pandemii mamy już za sobą. Wirus jest jednak nadal bardzo żywy, a my musimy nauczyć się zarządzać ryzykiem i żyć z nim jako częścią naszego życia.

W czasie pandemii świat był także świadkiem "wielkiej rezygnacji". Choć mogło to służyć jedynie do tworzenia clickbaitowych treści internetowych, kryło się za tym trochę prawdy.

Pandemia dała wielu ludziom czas na przewartościowanie swojego życia, doświadczenie pracy w domu lub dużą ilość czasu wolnego od pracy w ramach urlopu wypoczynkowego. Doprowadziło to do tego, że wielu specjalistów uznało, że nie są już szczęśliwi w swojej obecnej roli i potrzebują zmiany.

Jednak, gdy zaczynamy wracać do normalności, pracodawcy nie mogą popadać w samozadowolenie i wierzyć, że "wielka rezygnacja" dobiegła końca. Nadal jest wielu specjalistów, którzy szukają pracy, która sprawi, że będą naprawdę szczęśliwi, co oznacza, że nie zawahają się odejść, jeśli pojawi się coś lepszego.

Co zatem mogą zrobić firmy, aby zwiększyć szczęście pracowników i podnieść wskaźniki retencji w świecie post-Covida?

Cóż, właśnie o tym chcemy Ci powiedzieć.

1. Nadanie priorytetu zdrowiu pracowników

Pokazanie pracownikom, że zależy Ci na ich zdrowiu i dobrym samopoczuciu było ważne już przed pandemią, ale teraz jest jeszcze ważniejsze.

Jeśli pracownicy czują, że ich zdrowie jest zagrożone w miejscu pracy, mogą czuć się sfrustrowani i zdenerwowani, a już na pewno nie będą mieli poczucia, że ich szanujesz. Może to spowodować, że zamiast tego złożą wypowiedzenie.

Z tego powodu musisz pokazać swoim pracownikom, że w obliczu pandemii czy jej braku robisz wszystko, co w Twojej mocy, aby byli szczęśliwi i zdrowi. Oznacza to wykraczanie poza to, co możliwe, aby wspierać ich zdrowie psychiczne i fizyczne.

Niektóre sposoby nadania priorytetu zdrowiu i dobremu samopoczuciu pracowników, zarówno w związku z pandemią, jak i w bardziej ogólnym sensie, to m.in:

  • Oferowanie płatnych zwolnień lekarskich - szczególnie dla osób, które muszą się odizolować z powodu Covid-19.
  • wprowadzenie dodatkowych środków bezpieczeństwa w miejscu pracy, takich jak maseczki i stanowiska do dezynfekcji rąk
  • Oferowanie lepszych świadczeń zdrowotnych, takich jak ubezpieczenie zdrowotne, dostęp do wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego, bezpłatne zdrowe przekąski i napoje w pokoju socjalnym oraz zniżki na lokalne siłownie lub subskrypcje online
  • Tworzenie kultury, w której pracownicy są zachęcani do brania wolnego, aby zregenerować siły, jeśli źle się czują, zarówno fizycznie, jak i psychicznie
  • Oferowanie elastycznych możliwości pracy, takich jak praca w domu lub hybrydowy modelpracy.

2. Słuchaj swoich pracowników

Jednym z najważniejszych sposobów na utrzymanie zadowolenia pracowników i zapewnienie, że pozostaną oni w firmie przez długi czas, jest stworzenie kultury komunikacji i słuchanie ich zawsze. Jest to szczególnie ważne właśnie teraz, gdy niektórzy mogą się denerwować pobytem w biurze lub koniecznością uczestniczenia w wydarzeniach i spotkaniach związanych z pracą.

Możesz słuchać swoich zespołów na wiele sposobów. Po pierwsze, polityka otwartych drzwi daje pracownikom świadomość, że mogą porozmawiać ze swoim przełożonym lub kolegami w razie jakichkolwiek problemów lub wątpliwości. Dlatego ważne jest, aby wpoić tę zasadę w kulturę organizacyjną.

Należy również regularnie przeprowadzać badania opinii pracowników, pytając ich o codzienne doświadczenia w pracy; mogą one zawierać część poświęconą środkom bezpieczeństwa Covid-19. Podobnie zachęcanie kierowników do regularnych spotkań ze swoimi zespołami daje im szansę na sprawdzenie i zajęcie się wszelkimi problemami, zanim się rozwiną.

Zbieranie informacji zwrotnych za pomocą ankiet, przeglądów rocznych i regularnych spotkań daje zespołom ds. zasobów ludzkich i zarządzania pomocne spostrzeżenia, które pozwalają na wprowadzenie rzeczywistych zmian. Pokazuje to również pracownikom, że zależy Ci na ich dobrym samopoczuciu i że jesteś gotów wprowadzić zmiany, aby zapewnić im jak najlepsze i najbezpieczniejsze warunki pracy.

3. Zaoferuj elastyczne opcje pracy

Krótko omówiliśmy już hybrydowe style pracy i elastyczność, ale ta kwestia nigdy nie była tak ważna. Od czasu pandemii niektóre firmy pozwoliły swoim zespołom pracować całkowicie zdalnie, jeśli taka była ich decyzja, podczas gdy inne zaczęły przyjmować pracowników z powrotem do biura.

Jednak wielu specjalistów przyzwyczaiło się do pracy w domu lub lepiej zorganizowało swoją pracę w zależności od życia osobistego. Niektórzy zdecydowali się nawet na włączenie do swojego życia zawodowego regularnych podróży. Dlatego jeśli Twoja firma nie oferuje żadnych elastycznych możliwości, pracownicy będą szukać gdzie indziej firmy, która lepiej spełni ich potrzeby.

Może to obejmować pracę hybrydową (zarówno z domu, jak i z biura), pracę zdalną, pracę w niepełnym wymiarze godzin, elastyczny czas pracy lub inne formy elastycznego czasu pracy, które lepiej wspierają pracowników.

4. Utrzymuj kulturę firmy przy życiu

I wreszcie coś, z czym wiele firm zmagało się w czasie pandemii, a co nie znika, a mianowicie utrzymanie kultury organizacyjnej firmy w tych trudnych czasach. W sytuacji, gdy pracownicy są obecnie bardziej rozproszeni, a być może nawet całkowicie zdalni, tworzenie i pielęgnowanie wspaniałej kultury organizacyjnej może być o wiele trudniejsze.

Jeśli jednak chcesz zatrzymać pracowników, musisz utrzymać kulturę firmy przy życiu. Niektóre sposoby, w jakie można to osiągnąć w przypadku zdalnych i hybrydowych zespołów pracowniczych, to m.in:

  • Zachęcanie do współpracy i udostępnianie pracownikom narzędzi do jej realizacji. Na przykład narzędzia komunikacyjne, takie jak Slack czy Microsoft Teams, znacznie ułatwiają współpracownikom wspólną pracę.
  • Zapoczątkowanie nowych tradycji w pracy, takich jak wirtualne drinki, quizy, paczki pielęgnacyjne czy wieczory gier
  • Organizowanie spotkań w cztery oczy, aby wszyscy mogli się spotkać, pod warunkiem, że pracownicy czują się z tym komfortowo i są one prowadzone w bezpieczny sposób
  • Stworzenie solidnego procesu wprowadzenia do pracy dla każdego, kto rozpoczyna pracę w firmie, może obejmować wideokonferencje z pracownikami zdalnymi, aby pomóc zespołom poznać się wzajemnie
  • Oferowanie procesu ponownego wprowadzenia do pracy dla osób powracających do biura po długim okresie pracy w domu
  • oferowanie możliwości szkoleń, rozwoju i budowania zespołu.

Jeśli dołożysz wszelkich starań, aby pomóc pracownikom w powrocie do codziennej rutyny w świecie post-Covida, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będą chcieli pozostać w firmie na dłużej. Dotyczy to również uważnego wsłuchiwania się w ich potrzeby, umożliwiania im bardziej elastycznej pracy i podejmowania większych wysiłków na rzecz wspierania ich zdrowia fizycznego i psychicznego.