Post

Przywództwo kryzysowe: Jak zarządzać i przewodzić podczas COVID-19

Wybuch pandemii wirusa Covid-19 skierował naszą uwagę na temat przywództwa kryzysowego. Nagłe zakłócenia w funkcjonowaniu firm i gospodarki sprawiły, że wszyscy byliśmy zdezorientowani. Nikt nie miał planu awaryjnego ani podręcznika, co robić, gdy uderzy w nas globalna pandemia.

Każdy kryzys jest inny i wyjątkowy na swój sposób.

Jak stwierdzono w badaniach przeprowadzonych przez Harvard Business School, istnieją dwa sposoby patrzenia na niego. Prawdziwy kryzys i rutynowe zdarzenie awaryjne. Rutynowe zdarzenie kryzysowe to coś, co widzieliśmy już wcześniej i znamy sposoby działania. Ale COVID-19 to prawdziwy kryzys i nieprzewidywalna sytuacja, która nie dała nam czasu na przygotowanie się na gorsze.

Od wybuchu pandemii minął już ponad rok i pewne rzeczy zmieniły się diametralnie. Świat korporacyjny przeszedł reset. Praca zdalna jest nową normą. Coraz więcej osób pracuje w domu i jest odizolowanych od innych, przez co mogą być narażeni na wypalenie zawodowe i mieć problemy z utrzymaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

W takich czasach ludzie pragną pewności. Chcą czuć się bezpiecznie i pozytywnie. To właśnie takie czasy sprawdzają Twoje prawdziwe możliwości jako lidera.

Przyjrzyjmy się więc kilku kluczowym cechom, które musisz włączyć do swojego stylu przywództwa, aby z łatwością i spokojem poradzić sobie z kryzysem.

1. Spokój i stabilność

Czasy kryzysu są przerażające. Czy to klęska żywiołowa, czy poważny spadek przychodów.

W takich czasach ludzie często spoglądają w górę na swoich liderów w nadziei, że uzyskają odpowiedzi na pytania "Co teraz zrobimy?". Szukają jasności i sposobu na odzyskanie pewności siebie.

Ty, jako lider, musisz być kotwicą, której ludzie się trzymają i szukają pewności. Musisz być pierwszy na pierwszej linii frontu i być tam dla swoich ludzi. Odpowiadaj na ich obawy i przedstawiaj praktyczne rozwiązania. Lider musi dawać poczucie stabilności, jasny kierunek, a co najważniejsze - nadzieję. Nadzieję na to, że sprawy będą miały się lepiej.

2. Szybkie podejmowanie decyzji w odpowiednim czasie

Bezprecedensowe czasy wymagają szybkiego podejmowania decyzji i stawiania czoła trudnym wyzwaniom. Podejmowanie szybkich decyzji jest niezwykle istotne, ale podejmowanie właściwych jest równie ważne. Decyzja podjęta w pośpiechu, bez rozważenia wszystkich za i przeciw, może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Strategiczne podejmowanie decyzji jest kluczem w przywództwie kryzysowym. Zorganizuj ramy, które umożliwiają rozwiązywanie problemów w czasie rzeczywistym.

Podejmuj decyzje w oparciu o fakty, a nie przeczucia. Ważne jest, abyś był dalekowzroczny i zadawał sobie pytanie, jaki może być najgorszy scenariusz, w którym dana decyzja nie zadziała na twoją korzyść.

3. Adaptuj się i wprowadzaj innowacje

Przewodzenie w sytuacji kryzysowej wymaga ciągłego rozwijania się za pomocą nowych strategii i metod. To, co działało wcześniej, może nie działać teraz. Dlatego zawsze warto nadążać za zmieniającym się scenariuszem i być przygotowanym na niespodziewane wyzwania.

Przywództwo kryzysowe nie polega na wpadaniu na najlepsze pomysły we właściwym czasie. Dobrze jest nie znać odpowiedzi przez cały czas. Skuteczni liderzy to ci, którzy myślą o pobudzaniu pomysłów i innowacyjności wśród członków zespołu. Nie wahaj się przeformułować, przesunąć i ponownie zaplanować tego, co robisz od lat.

Jak powiedział kiedyś legendarny Bruce Lee: "Bądź jak woda. Opróżnij swój umysł. Bądź bezkształtny, bezkształtny jak woda". Więc czy to jest w swojej strefie komfortu lub poza nią, dostosowując się do zmieniającego się środowiska i okoliczności jest pewnym sposobem na wygraną.

4. Jasna komunikacja

Komunikacja jest tak ważna, gdy ludzie są fizycznie rozłączeni i pracują zdalnie.

88% pracowników uważa, że częsta komunikacja ze strony liderów była skuteczna podczas pandemii. Przekazywanie decyzji i priorytetów w sposób uporządkowany i terminowy jest kluczowe w przywództwie kryzysowym.

Staraj się również komunikować na co dzień. Utrzymuj wszystkich na bieżąco i informuj o najnowszych wydarzeniach. Upewnij się, że Twój przekaz jest jak najbardziej jasny i przejrzysty, a także, że przestrzegasz zasady need-to-know. Dzięki temu nie będzie miejsca na błędną komunikację lub zamieszanie.

W komunikacji kryzysowej słuchanie jest tak samo ważne, jak to, aby Twój komunikat został usłyszany. Słuchaj, co twój zespół czuje i myśli o danej sytuacji lub problemie. Pomoże Ci to ocenić opinie pracowników i zorientować się, jak wszyscy sobie radzą.

5. Praca zespołowa i współpraca

Przewodzenie w czasach kryzysu wymaga wspólnych wysiłków i pracy zespołowej. Logika "jednoosobowej armii" rzadko sprawdza się w zarządzaniu kryzysowym. Nie wahaj się więc prosić o pomoc, kiedy jej potrzebujesz. Dziel się swoimi przemyśleniami i pomysłami z zespołem, aby ich głos został wysłuchany.

Uzyskiwanie regularnych informacji od członków zespołu pozwoli Ci uzyskać lepszy obraz sytuacji i ułatwi podejmowanie szybkich decyzji.

Brak zaangażowania, dystansu i stopniowa panika zakłócą spokój ducha Twoich pracowników. Niezwykle ważne jest, abyś zwracał uwagę na samopoczucie psychiczne swoich pracowników. Twoim obowiązkiem jest również pomaganie zespołowi w trzymaniu się razem i praktykowanie skutecznego budowania zespołu. Zorganizowanie spotkania zespołu od czasu do czasu lub wirtualnego Friday Fun Time może przywrócić utraconą łączność i sprawić, że pracownicy poczują, że nadal do niego należą.

6. Współczucie i empatia

Jesteśmy istotami emocjonalnymi. Jedną z rzeczy, za którymi ludzie najbardziej tęsknią w tych czasach, jest więź międzyludzka.

Poczucie samotności w miejscu pracy i oderwania od rzeczywistości jest powszechne w zdalnym życiu zawodowym. Wiele osób zgłosiło, że cierpi na depresję, niepokój lub stres.

Istnieją również inne powody, oprócz tych związanych z życiem zawodowym, które zwiększają ich cierpienie. Wielu z naszych partnerów straciło pracę lub miało obniżone wynagrodzenie. Wielu stanęło w obliczu śmiertelnego koronawirusa. Rosnąca inflacja podstawowych towarów i niespodziewane rachunki za leczenie są przytłaczające dla wszystkich.

Zrozumienie i empatia wobec członków Twojego zespołu sprawi, że pracownicy poczują się bardziej związani z Tobą i Twoją organizacją. Pokaż im, że rozumiesz i dbasz o nich tak samo, jak o swoją firmę. Powiedz im, jak się czujesz, aby nie czuli się osamotnieni. W rezultacie pracownicy będą lojalni i zainwestowani w Twoją firmę, a na dłuższą metę okaże się to potężną strategią zatrzymania pracowników.

7. Nastawienie na rozwój

Wreszcie, posiadanie optymistycznego nastawienia do wzrostu może wyciągnąć człowieka z najciemniejszych czasów. Każdy trud pozostawia nas ucząc czegoś wartościowego. Każde wyzwanie jest okazją do rozwoju i poprawy.

Może być trudno pozostać optymistą, kiedy widzisz wszystkie zamykające się drzwi i otrzymujesz większość odpowiedzi "nie". Ale to nie jest wymówka, aby nic nie robić. Postaraj się być realistycznie optymistyczny.

Kiedy mówię realistyczny optymizm, musisz starać się być myślicielem 360 stopni i mapować wszystkie możliwości i szanse, które możesz wykorzystać. Polegaj na danych i informacjach z wiarygodnych źródeł, a następnie przygotuj się do przyszłych działań. Kiedy będziesz optymistycznie patrzył w przyszłość, mając ku temu uzasadnione powody, ludzie będą wierzyć w Ciebie i Twoje decyzje.

Wspaniały lider widzi światło, gdy nikt inny go nie widzi i oświetla drogę do przodu, aby inni mogli za nim podążać. Zamiast przechodzić przez kryzys, musisz rozwijać się przez kryzys.

8. Bądź na bieżąco

Mała wiedza to niebezpieczna rzecz. Z niekończących się wahań na rynku i gospodarki, to jest niezwykle ważne, aby utrzymać się na palcach cały czas. Czytaj artykuły i raporty na temat bieżącej sytuacji rygorystycznie. Bądź na bieżąco i kształcić się w różnych umiejętności i taktyki, które mogą pomóc pivot swoją firmę w czasach niepewności.

Poluj na okazje, prześledź każdą możliwość, która może zadziałać na twoją korzyść i dodać więcej wartości. Utknięcie w domu nie jest wymówką, by nic nie robić. Kontynuuj naukę i doskonal swoje umiejętności, kiedy masz okazję i czas.

Podsumowując

Przywództwo kryzysowe nie jest czymś, co można rozwinąć z dnia na dzień. Spójrz na przykład na ratowników medycznych. Stają oni w obliczu kryzysu każdego dnia na oddziałach ratunkowych lub w inny sposób. Ale rzadko kiedy widzimy ich wpadających w panikę lub zagubionych. Przez większość czasu widzimy ich zachowujących spokój i opanowanie. Ich działania przychodzą do nich naturalnie. Wiedzą dokładnie, co robić w tych czasach i uzyskać sytuację w kontroli.

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z kryzysem, czy nie, nasz styl przywództwa musi zawierać powyższe cechy, aż stanie się on dla nas drugą naturą. Aby udowodnić, że jesteś świetnym liderem, nie musisz za każdym razem stawiać czoła kryzysowi. Nie musisz być właścicielem firmy ani zajmować określonego stanowiska kierowniczego. Musisz ćwiczyć te umiejętności w normalnym życiu, nawet poza pracą.

Ale pamiętaj też, aby raz na jakiś czas dać sobie chwilę wytchnienia. Jak będziesz kierował i zarządzał swoim zespołem, jeśli sam nie będziesz czuł się najlepiej? Wczuwaj się więc w swój zespół, dawaj z siebie wszystko i dbaj o siebie. Bo to też minie!


Autor Bio

Thadoi Thangjam jest content marketerem i dyrektorem ds. marketingu cyfrowego w Vantage Circle. Kiedy nie ślęczy nad strategiami treści, prawdopodobnie poluje na kolejny doskonały utwór do dodania do swojej playlisty.